Nezávislý autopilot v autě za nějakou dobu už nebude jen pouhou fikcí!

Nezávislý autopilot v autě za nějakou dobu už nebude jen pouhou fikcí! Zdroj: https://arstechnica.com/

Každý z nás už asi slyšel o takovém nápadu, kdy bude auto řízeno umělou inteligencí a řidiči si budou moci vychutnávat jízdu zcela bez námahy. Jenže jako by se zdálo, že to dlouho nikdo nepromění ve skutečnost. To už naštěstí neplatí, neboť automobilka Mercedes má jiný názor.

Kromě technologie Mercedesu, o kterém se ve článku budeme převážně bavit, se o plně nezávislé řízení přou i další světoví výrobci aut - jako třeba Ford či BMW. Každopádně ti jsou v součastnosti ve vývoji pořád dost pozadu, což dává Mercedesu značnou výhodu. My se teď nicméně můžeme podívat na plánovou koncepci aut budoucnosti, o které nám více prozradil Ola Källenius, jakožto šéf této stáje.

Mercedes-Benz třídy S - (vybaven SAE 3) Zdroj: www.conceptcarz.com

Jaké jsou vlastně úrovně autopilota?

Princip autopilota funguje v podstatě na pěti úrovních, které vzestupně nabírají více pravomocí.

1) Úroveň 1 (=SAE 0 a 1): Jedná se o samovolnou jízdu automobilu ve zvoleném pruhu. Autopilot pak může kontrolovat rychlost, rozjezd či zastavení.

2) Úroveň 2: Obdobná jak první úroveň, ale s lepší reakcí na okolní podměty.

3) Úroveň 3: Umělá inteligence je již schopná zatáčet.  Tím by mohli disponovat Audi A8 a Mercedes-Benz třídy S (viz. obrázek) v blízké budoucnosti, tedy hned po úpravě patřičné legislativy.

4) Úroveň 4: Téměř kompletní převzetí kontroly nad řízením, nicméně ne za všech okolností - tudíž stále vyžadována pozornost řidiče.

5) Úroveň 5: A teď už opravdu kompletní převzetí kontroly nad řízením se vším všudy.

Mercedes-Benz třídy S - (vybaven SAE 3) Zdroj: presseservice.pressrelations.de

Dostupnost?

Zde je to už jaksi složitější. Prvotně se musí vyřešit problém s legislativou, kdy daný stát musí v rámci věci upravit příslušné zákony. Další záležitostí je samozřejmě cena, neboť náklady na tak vyspělou technologii nebudou rozhodně z toho levnějšího soudku. Vlastně se budou pohybovat až v desítkách tisíc eur (tzv. cca půl milionu Kč), což značně snižije jeho rozšíření na silnicích.

Hned ze začátku se ale jedno využití najde, a to právě v podobě auto-taxíků. Ty pak doslova sníží výdaje za placeného řidiče na nulu. Šéf značky pak hovoří i o nasazení technologie do soukromých vozidel, kdy po klesnutí cen se budou auta prodávat podle přítomné úrovně autopilota. Tím se myslí například současná řada S (SAE 3) za určitou částku a v budoucnu poté plánovaná řada E (SAE 5) za razatně vyšší cenu, takže si každý bude moci vybrat dle jeho vlastních dostupných financí.

Autor:
Publikováno: 24. 10. 2017 15:10 Nahlásit obsah