V českých obcích se chystá rychlostní limit 30 km/h. Ironií je, že by vzrostl počet nehod

Podle OECD, Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, by se měl rychlostní limit snížit z 50 km/h na 30 km/h. Časem se mají omezení týkat dokonce i mimoměstských zón. Prý to navýší bezpečnost v oblasti, dojde ke snížení spotřeby paliva a také to bude mít menší dopad na ekologické znečištění. Jsou ale tyto argumenty vůbec pravdivé?
"Rychlost má přímý vliv na počet nehod a závažnost nárazu. Při nižších rychlostech klesá počet havárií a následky nejsou tak vážné" konstatuje ve své zprávě OECD a plošně vyzývá vlády členských států k přijmutí tohoto opatření, podle kterého by se měla snížit šance úmrtí při srážce s chodcem až čtyřikrát.
Všechny tyto argumenty zní velice slibně, jenže realita versus praxe je zcela odlišná, bohužel. Třeba v Británii po zavedení rychlostního limitu 30 km/h za 1 milion liber vzrostl počet úmrtí a zranění na silnicích, nazpět to vrátit prý už nejde - nejsou peníze. A jak je to teda možné? Lidé nabydou pocitu, že je v zóně větší bezpečí - tedy klidnější provoz a razantně ztratí ostražitost.
Celá věc se nám zdá kontraproduktivní a otravná. Kdyby důvody požadované změny měly skutečně pozitivní dopad na naše okolí, tak není o čem pochybovat. Nicméně tudy opravdu cesta nevede.
členské státy OECD