Jezdíte často s hladovým okem? Nedělejte to, riskujete nákladnou poruchu.

Možná už jste se někdy ocitli v situaci, kdy ručička palivové nádrže "leží" na dně, a vy jen s hrůzou čekáte zlověstné zacukání, ve kterém končí váše projížďka. Takovým jednáním ovšem neriskujete třeba jen otravnou cestu s kanystrem na nejbližší benzínku. Jízda takzvaně "na hladové oko" se může každému řidiči pěkně prodražit!

Máte-li v nádrži jen velmi málo paliva, říkáte si o poruchu nebo předčasné opotřebení palivové pumpy. Jak již název napovídá, jedná se prakticky o čerpadlo umístěné v nádrži, které tlačí "životodárnou" tekutinu skrz palivové vedení až k motoru, který ji následně spaluje. Potíže, které mohou při nedostatku paliva nastat, jsou hned dvojího typu:

  • nechladí se pumpa: Elektromotor, který je hlavní částí palivové pumpy a slouží k vlastnímu čerpání, je samozřejmě potřeba chladit. Při normální funkci je chlazení zajištěno vůbec nejjednodušším možným způsobem, a sice průtokem samotného benzínu kolem rotoru elektromotoru. Ten nasává palivo přímo do sebe a je chlazen vlastním průtokem.
  • nasajete nečistoty z nádrže: Na dně každé nádrže, ať je do ní tankováno sebelepší palivo, se časem vytvoří úsada nečistot. Plastové nádrže u moderních aut jsou na tom o poznání lépe, u kovových nádrží ve starých autech se navíc přidávají i částečky koroze. Když potom vyjíždíme nádrž „do prázdna", všechen nepořádek ze dna nádrže je vyplaven a nasáván čerpadlem. Palivový systém pochopitelně disponuje vícero filtry, ovšem jejich přicpávání se může nakonec neblaze projevit na chodu motoru. Ten se může třeba dusit ve vyšších otáčkách, škubat na volnoběh nebo v extrémním případě neběžet vůbec...

Perfektní přehled o tom, jak taková palivová pumpa vypadá a funguje, lze získat z následujícího videa, kde je dopodrobna rozebrána.

Publikováno: 11. 7. 2017 17:31 Nahlásit obsah